DuPont

vil brødføde verden

Den verdensomspændende virksomhed DuPont arbejder på at imødekomme verdens stigende behov for mere sikre og sunde fødevarer. Det gør de med erfaringer fra deres tusindvis af opfindelser, som blandt andet har placeret dem både på månen og ved en nobelprisuddeling. 

Hvis man ikke ved det, er det ikke til at gætte, at der i de gule murstensbygninger i Brabrand udvikles fødevareløsninger til hele verden. Her ses Application Specialist Casper Høy Simonsen, der eksempelvis udvikler bageri-løsninger til alt fra Skandinavien til Mellemøsten.

Man behøver ikke rejse ud af Danmark for at opleve verden. På DuPonts innovationscenter i Aarhus arbejder medarbejdere med 30 forskellige nationaliteter fra alle verdenshjørner med udstyr målrettet fødevareproduktion. Her udvikles nogle af de fødevareløsninger, som har gjort den over 200 år gamle amerikanske virksomhed DuPont til en central aktør på det globale fødevaremarked.

”Vi sætter et enormt præg på markedet, da vi er innovative og igennem tiderne har lavet en række banebrydende opfindelser,” fortæller administrerende direktør for DuPont Denmark, Flemming Jørgensen. Kaster man et blik på verdenshistorien, vil man da også kunne sætte DuPonts logo på mange store opfindelser. Eksempelvis bestod Neil Armstrongs månedragt af 21 lag, da han landede på månen i 1969. De tyve af dem indeholdt nyskabelser fra DuPont såsom nylon og teflon.

 

Mad til 9 milliarder mennesker

DuPont har siden hen flyttet blikket fra månen og ned mod jorden, og virksomhedens innovative løsninger har løbende haft stor betydning på fødevareområdet.

DuPont har igennem tiden blandt andet opnået at få tildelt Nobelprisen for deres arbejde med reducering af sprøjtemidler i landbruget, at blive kåret som verdens ottendemest vigtige virksomhed for menneskeheden, at blive verdensførende producent af såsæd til majs og sojabønner samt at blive ledende indenfor industriel bioteknologi med nyskabelser, der imødekommer de globale udfordringer i fødevareproduktionen, eksempelvis hybrider af majs og solsikker.

“I 2050 når vi op på 9 milliarder mennesker i verden, hvilket betyder, at der vil være en stadigt voksende efterspørgsel på fødevarer. Vi arbejder hver dag dedikeret på at tage del i denne udfordring ved at levere bæredygtige fødevareingredienser”, fortæller Flemming Jørgensen.

For Application Specialist Enrique D’argence er det en afgørende fordel ved hans job, at han kan smage på sit arbejde. For tiden fifler han med at finde den perfekte tekstur for yoghurt på det mellemøstlige og tyrkiske marked.
En sødlig duft af granatæble og hindbær spreder sig i rummet, da Assistant Application Specialist Line Guldbrand serverer smagsprøver på sin nyudviklede proteindrik for potentielle kunder.

DuPont når ud til alle verdens hjørner

I Brabrand i Aarhus ligger DuPonts største forsknings- og innovationscenter for fødevareingredienser, hvor de arbejder på at skabe nye banebrydende løsninger, der kan imødekomme verdens behov for fødevarer, der er sundere, sikrere, mere økonomisk fordelagtige og indeholder mere og bedre næring.

”Det er enormt spændende at arbejde med fødevarer, da vores resultater har direkte indvirkning på tusindvis af menneskers dagligdag”, fortæller Line Guldbrand, der udvikler drikkevare-koncepter i innovationscenteret.

DuPont opererer på et globalt marked, hvor medarbejderne skal ud i verden og blive klogere på fremtidens fødevarer.

“Jeg rejser rundt med min frysetaske og mine små glas med produkter”, fortæller en af de internationale medarbejdere, Enrique D’Argence, som er applikationsspecialist. Enrique rejser ud i verden for at løse kundernes udfordringer i forhold til at skabe sundere og mere nærende fødevarer.

Information omkring DuPont:

  • DuPont er en videnskabsbaseret produkt- og servicevirksomhed. DuPont, som blev stiftet i 1802, bruger videnskab til at skabe bæredygtige løsninger, der er væsentlige for et bedre, mere sikkert og sundere liv for mennesker i hele verden.
  • DuPont har i over 200 år bragt videnskab og ingeniørarbejde i verdensklasse ind på det globale marked.
  • I dag har DuPont over 60.000 ansatte fordelt på mere end 90 lande.
Enrique D’Argence elsker at rejse, og turen går ofte til Mellemøsten, Saudi-Arabien og Tyrkiet, hvor han blandt andet præsenterer mulige løsninger på diverse mælkeprodukter, der imødekommer kundernes behov.