Herlevs Herligheder

Giver madglæden tilbage

På Herlev Hospital findes en unik madordning for patienter i ernæringsmæssig risiko. Med små portionsanretninger på rød- og hvidternede dækkeservietter tilsat en god portion personlig kontakt til Herlighedsdiætisterne, får de indlagte madglæden tilbage. 

Patienterne vælger selv deres retter i menukortet. Hver ret indeholder i gennemsnit 655 kJ, og tre retter svarer energimæssigt til et helt måltid.

”Herlevs Herligheder – det er Helena!”. Sådan svarer klinisk diætist Helena Osbæck Jensen altid, når patienttelefonen ringer. Denne gang vil patienten i den anden ende af røret bestille tre retter fra herlighedsmenuen til aftensmad.

”En nummer 15, 17 og 23 til klokken fem, det er noteret,” svarer Helena, der skriver bestillingen ned, inden hun afslutter samtalen.

Sammen med to andre diætister udgør Helena Osbæck Jensen teamet af herlighedsdiætister på Herlev Hospital. Foruden de små energitætte og proteinrige gourmetanretninger, der har deres egne rød- og hvidternede dækkeservietter, er kernen i Herlevs Herligheder fleksibilitet, overskuelighed og omsorg.

”Det er fedt at møde patienterne og lære deres særlig behov at kende. Vi skal have folk i gang med at spise igen, så de ikke går ned i vægt, og det er nemmere at nøde folk, når man ved, hvad de kan lide. Og så betyder det også noget for patienterne, at vi tager os tid til at tale med dem,” siger Helena Osbæck Jensen. At kunne gøre en forskel gennem mad, gør at hun glæder sig til at komme på arbejde hver dag.

Maden gør underværker

Når man er alvorligt syg, kan der være mange grunde til, at man mister appetitten, og derfor er diætisternes arbejde med at nøde patienterne til at spise vigtig for sygdomsforløbet.
”Det påvirker mennesker ikke kun fysisk men også psykisk, hvis ikke de får nok mad. Vi serverer maden i små portioner, og det gør, at patienterne kan overskue at spise den. På den måde får de lysten og madglæden tilbage, som de har mistet på grund af deres sygdom,” fortæller Helena Osbæck Jensen, der ofte oplever, hvordan maden gør underværker for patienterne.
”Jeg husker især en patient, der var meget trist og mentalt meget påvirket af indlæggelsen, men som helt ændrede karakter efter at vedkommende fik maden fra Herlevs Herligheder,” siger hun.

Helena Osbæck Jensen har været herlighedsdiætist i godt et år. Hun har vidst siden folkeskolen, at hun ville arbejde som klinisk diætist.
Skiltet hænges på døren ind til patientens stue for at orientere det øvrige personale om, at patienten får mad fra Herlighedsmenuen.

Den personlige kontakt gør forskellen

Patienter på Herlev Hospital i ernæringsmæssig risiko kan derfor blive henvist til den herlige madordning, som er unik, fordi den giver patienterne mulighed for at få maden serveret, når lysten er der. Det øgede fokus på god mad og dens betydning for de indlagte, har gjort Herlevs Herligheder til en stor succes.
Helenas arbejde består foruden det ordinære diætistarbejde, der indebærer registrering af og vejledning om kost, også af anretning og selve serveringen af maden til patienterne.
”Vi er højdepunktet på dagen for nogle af patienterne, og det bedste er at se deres reaktion, når vi kommer og serverer maden. Vi får mange rosende ord med på vejen, og nogle kommer, efter de er blevet udskrevet, og takker os for den gode mad, de har fået. Det er dejligt at opleve,” siger hun.

Fakta om Herlevs Herligheder

  • Herlevs Herligheder blev implementeret i september 2013 med kliniske diætister til at stå for serveringen.
  • Menuen består af 24 forskellige retter, og maden er beriget, hvilket vil sige, at den er tilsat valleprotein for at sikre et højt energiniveau.
  • Maden er lavet med tanke på at skabe genkendelighed, og mange af retterne er traditionelle danske retter som fx forloren hare eller klar suppe.
  • De røde og hvide dækkeservietter er også en del af konceptet og kan vække associationer til klassisk dansk mad, landlighed og god service.
Diætisterne på Herlevs Herligheder står for at anrette og servere maden til patienterne. Her er det forloren hare, is og kærnemælkskoldskål med kammerjunkere på vej til en sulten patient.